Главная » Файлы и документы » Публикации


Стратегія розвитку туризму у Запоріжжі – чого очікувати?

05.11.13, 21:29

Коротко про документ

Стратегія розвитку туризму у місті Запоріжжі (поки що це проект Стратегії) – документ, який визначає стратегічні цілі, основні напрями розвитку туристичної галузі міста, а також дає конкретний, поетапний, покроковий практичний механізм для цього. Стратегія розрахована на 5-річний період часу (з 2014 по 2018 рр. включно) і містить три логічних послідовних етапи її впровадження.

Так, перший етап (1,5–2 роки) спрямований на створення базових умов для розвитку туристичної галузі. Наступні 1,5-2 роки – час виведення на загальноукраїнський та міжнародний ринок ключових туристичних продуктів Запоріжжя, підвищення маркетингової, фінансової та іншої ресурсної спроможності галузі. Третій етап – формування й активне просування запорізьких туристичних брендів та збільшення залучення туристів. Крім того, місто має створити умови для подальшого розвитку туризму і нових напрацювань на стратегічному і тактичному рівнях.

Проект Стратегії містить концепцію розвитку туризму на найближчі 9 років (до 2022 р.); аналітичну частину (у т.ч. аналіз зацікавлених сторін, оцінка конкурентоздатності тощо); опис ідеологічних засад і загальних принципів розвитку Запоріжжя як туристично-привабливого міста.
 
В окремому розділі визначена система стратегічних цілей, завдань, проектів і заходів. У документі вказані індикатори і механізм моніторингу й оцінювання, описані очікувані результати – кількісні і якісні показники тощо. Загальний обсяг проекту Стратегії – близько 90 сторінок, тобто це такий системний комплексний документ.

На основі Стратегії, у разі її затвердження міською радою, на кожний рік буде розроблятись окрема цільова програма (план дій) для практичної реалізації Стратегії.


Процес розробки

Основна робота щодо проекту Стратегії розпочалась 16 квітня цього року і закінчилась 25 вересня, якраз напередодні Всесвітнього дня туризму. Протягом приблизно місяця документ буде обговорюватись, доопрацьовуватись, узгоджуватись. Після цього, сподіваюсь, його буде винесено на затвердження рішенням міської ради.

Для розробки проекту Стратегії було створено 5 робочих груп за різними перспективними напрямами розвитку туристичної галузі міста:
  • етно-національний, культурно-історичний, святково-фестивальний туризм;
  • Острів Хортиця, Національний заповідник «Хортиця»;
  • промисловий і діловий туризм, конференц-сервіс;
  • активно-оздоровчий туризм і спортивні події;
  • «календар туриста», загальна інформаційна підтримка.

До складу робочих груп увійшли представники влади, туристичного бізнесу, туристичних, екологічних, козацьких громадських об'єднань, молодіжних організацій, Національного заповідника "Хортиця", ЗМІ, Запорізької торгово-промислової палати, науковці й інші зацікавлені сторони. Всього у роботі взяли участь близько 100 осіб.

Зауважу, що представників влади було не більше 20% від загального складу. За 5 місяців роботи було проведено більше 20 засідань робочих та експертних груп, оперативні наради з міським головою і заступниками міського голови. Також проводились міні-семінари з питань стратегічного планування та проектного менеджменту.

Для визначення пріоритетів розвитку туризму у процесі розробки проекту Стратегії, крім засідань робочих та експертних груп, було проведено додатково декілька фокус-груп, опитування мешканців Запоріжжя та інші заходи.


Пріоритетні напрямки розвитку і завдання

Скільки учасників обговорення цього важливого питання - стільки думок. Наприклад, мешканці Запоріжжя під час опитування визначили, з їхньої точки зору, такі базові напрями розвитку галузі:

1. Пізнавальний історико-культурний туризм – 66%.
2. «Зелений» та екологічний туризм – 64%.
3. Подієвий святково-фестивальний туризм – 44%.
4. Промисловий (індустріальний) туризм – 26%.
5. Організація масових спортивних заходів (спортивних подій для залучення туристів) – 23%.
6. Діловий туризм та конференц-сервіс – 20%.

В опитуванні взяли участь майже 400 осіб різних вікових категорій, професій і сфер діяльності, з усіх районів міста.

Зазначу, що бачення мешканців міста в цілому збігається з думкою експертів. Відносно проблемним є «зелений» туризм як масовий і перспективний напрям розвитку галузі (через стан довкілля). Такий пріоритет швидше вказує на прагнення городян жити в екологічно безпечному середовищі і це, звичайно, варте на особливу увагу.

При цьому мешканці міста також пропонували першочергові завдання, які мали б вирішити влада, бізнес і громадськість Запоріжжя для того, щоб створити кращі умови розвитку туризму.

Для міської влади такими завданнями могли б стати:
  • покращення транспортної інфраструктури міста і транспортних послуг;
  • забезпечення чистоти у місті, покращення загального стану довкілля;
  • розвиток державно-приватного (муніципального)партнерства;
  • збільшення інвестицій у туристичну галузь і місто в цілому;
  • розвиток туристичної та комунальної інфраструктури міста;
  • формування нового іміджу міста, розвиток муніципального маркетингу;
  • розроблення та реалізація комплексної програми розвитку туристичної галузі (що, власне, тепер і відбувається).

Головні завдання бізнесу, на думку мешканців міста, такі:
  • використання нових можливостей для власного розвитку;
  • активізація участі бізнесу у розвитку міста в цілому;
  • збільшення інвестицій у туристичну та суміжні галузі;
  • підвищення якості товарів і послуг;
  • ефективне використання рекламних можливостей і PR;
  • запровадження кооперації для розвитку туризму.

Серед пріоритетних завдань активної частини громади та пересічних мешканців міста було названо:
  • підвищення особистої культури, самоосвіта, виховання патріотизму;
  • збереження чистоти вулиць міста, дворів, місць відпочинку;
  • ініціювання та реалізація громадських проектів;
  • участь у формуванні позитивного іміджу міста, PR;
  • організація творчих спілок та інших громадських об’єднань;
  • збереження та охорона культурних цінностей.

Таким чином, спільними завданнями для всіх учасників процесу розвитку туристичної галузі Запоріжжя мешканці міста визначають, перш за все: створення партнерств, покращення стану довкілля, формування нового іміджу міста, покращення ресурсного забезпечення, розбудова інфраструктури на підтримку туризму, комплексний стратегічний підхід до розвитку туристичної галузі.

Реалізація стратегічних напрацювань відбуватиметься через систему програм, проектів і заходів, які розподілені за етапами і ключовими напрямами роботи.


Проблеми розвитку туризму та шляхи їх вирішення

У попередній частині статті така проблематика вже частково згадувалась. Якщо зробити певне узагальнення, то ключові проблеми розвитку туризму у Запоріжжі витікають з тих пріоритетних стратегічних цілей, як були врешті визначені у проекті стратегії.

Цілі такі:

1. Розбудова системи управління туристичною галуззю і партнерських відносин.
2. Розвиток міської інфраструктури, орієнтованої на потреби туристів.
3. Створення атмосфери гостинності, підвищення якості муніципальних та комерційних послуг.
4. Формування конкурентоздатних туристичних продуктів і забезпечення маркетингової підтримки.

Отже, якщо переформулювати цілі у вигляді проблем, то загальна для міста проблематика у сфері розвитку туризму виглядатиме так:

- відсутність чітко діючої розбудованої системи управління туристичною галуззю із залученням різних зацікавлених сторін;
- недостатнє використання можливостей кооперації і партнерств (бізнес-асоціацій, об’єднань міст, побратимських зв’язків з іншими муніципалітетами, спільних промо-заходів та ін.);
- нерозвиненість міської туристичної інфраструктури (порівняйте кількість готелів, ресторанів і кафе, облаштованих велодоріжок, пішохідних маршрутів у Запоріжжі та Львові);
- відсутність загальноміської «над-ідеї» і традицій гостинності, відкритості до прийому туристів, певна інформаційна обмеженість;
- нерозвиненість системи промоційної та іншої маркетингової підтримки тощо.

У Запоріжжі на відміну, наприклад, від сусіднього Дніпропетровська ніде не знайдеш безкоштовних туристичних карт, схем міста. Або хоча б за символічні гроші. Видані на сьогодні карти-схеми, навіть зовсім прості, коштують як глянцевий журнал. Не говорячи вже про більш «вагомі» туристичні путівники.

Відповідно на вирішення проблем, подолання причин цих проблем та на досягнення стратегічних цілей спрямований певний механізм реалізації Стратегії. Серед напрямів та практичних інструментів провадження Стратегії можу виділити такі:

- вжиття цілої низки управлінських заходів – від створення повноцінного відділу розвитку туризму до побудови системи моніторингу й оцінювання результатів реалізації Стратегії;
- запровадження у місті цілеспрямованої маркетингової та інформаційної політики для залучення туристів;
- створення інформаційного майданчику у вигляді окремого загальноміського туристичного сайту, бажано трьома-чотирма мовами (такий сайт мають практично всі туристично-привабливі міста України і світу);
- створення кластерів розвитку туризму та ділового туризму;
- підтримка громадських ініціатив і проектів, популяризація загальноміських і локальних заходів;
- пошук можливостей для залучення позабюджетного фінансування – грантового та інвестиційного;
- створення більш сприятливих умов для ведення бізнесу;
- організація конкурсів проектів та інші заходи.

Принаймні, у відповідному розділі проекту Стратегії все це вже передбачено.


Туристичний потенціал Запоріжжя – сьогодення і перспективи

Так, справді, потенціал для розвитку ми маємо. І він є не лише у туристичній сфері. Щодо туристичного потенціалу і недостатньої ефективності його використання, то тут впливає багато зовнішніх і внутрішніх факторів – об’єктивних і суб’єктивних.

Наприклад, вже сьогодні Національний заповідник «Хортиця» приймає до 250 тисяч туристів та екскурсантів на рік. Це третій за відвідуваністю туристичний об’єкт в Україні. Але острів – заповідна територія, має певні природні обмеження. Крім того, наявна інфраструктура практично не дозволяє сьогодні збільшувати туристичний потік.

Цьогорічне свято Масляної відвідало більше 15 тисяч городян. Рівень його проведення був досить високим, але недостатня інформованість і залучення мешканців області та найближчих міст Дніпропетровщини не дозволили перетворити його на справжню туристичну подію.

Під час розробки проекту Стратегії ми з учасниками робочих груп проводили так званий SWOT-аналіз. Серед слабких сторін Запоріжжя через які туристичний потенціал міста розкритий не повністю, називали, зокрема, наступні:
  • імідж Запоріжжя як промислового центру з великим рівнем забруднення та "периферії";
  • значне техногенне навантаження на довкілля;
  • висока засміченість та занедбаність окремих територій (така засміченість виникає здебільшого саме від недбалості і невихованості мешканців міста);
  • недостатня якість комерційних та окремих муніципальних послуг (транспорт, громадські туалети та ін.);
  • недостатній асортимент туристичних послуг для організації в’їзного і внутрішнього туризму, у т.ч. відсутність сформованої мережі 2-3-зіркових готелей;
  • низька активність громади міста в цілому, у т.ч. у сфері туризму, гостинності, розвитку клієнто-орієнтованого бізнесу (порівняємо з тим же Львовом);
  • низький рівень кооперації, партнерських відносин, кластеризації сфери послуг;
  • недостатньо ефективний муніципальний маркетинг та інформаційний супровід галузі, у т.ч. у мережі Інтернет.

Серед зовнішніх факторів впливу можна назвати:

- відсутність загальнодержавної стратегії чи програми розвитку туристичної галузі(документ у стадії розроблення);
- незадовільний стан транспортної інфраструктури країни в цілому, низька якість послуг з перевезення, інформаційної підтримки та іншого ресурсного забезпечення;
- дефіцит бюджету, неможливість фінансування проектів через не завжди ефективний розподіл бюджету "центр-регіони" та інші.

Крім того, слід зауважити, що до цього часу ні міська влада, ні громадськість, ні лідери туристичного та іншого бізнесу просто так не ставили питання. Розвиток туризму не визначався як справжній пріоритет для міста Запоріжжя, як спільне завдання для різних зацікавлених сторін, як додатковий (чи альтернативний) напрямок розвитку економіки міста, джерело поповнення місцевого бюджету.

З іншого боку, Запоріжжя має певні сильні сторони і конкурентні переваги, які слід ефективно використовувати. Серед них:

- унікальна історична і культурна спадщина загальноукраїнського та міжнародного значення;
- багатокультурність міста, етнічна і мовна толерантність;
- наявність потенційно брендових об'єктів і продуктів (о.Хортиця, Запорозьке козацтво, індустріальна спадщина та ін.);
- загальний високий економічний розвиток міста і регіону в цілому, можливість залучати ресурси для спільного проектного фінансування;
- особливі промислові технології і об’єкти – як база для формування інноваційних туристичних пропозицій;
- досить вигідне транспортно-логістичне розташування (автошляхи та залізничні шляхи міжнародного значення);
- наявність об'єктів і територій заповідного фонду в межах міста, специфічне просторове планування території;
- річка Дніпро як водна артерія, зона відпочинку і місце проведення різних заходів, пункт зупинки круїзних пароплавів;
- власні енергетичні, промислові, будівельні потужності, високий рівень концентрації людського капіталу, наявність наукових закладів, активної студентської молоді та інші фактори.


Конкурентоздатність на туристичному ринку України


Складно точно сказати, на скільки саме відсотків Запоріжжя використовує сьогодні свій туристичний потенціал. У кожного будуть свої критерії і шкала вимірювання. Якщо порівнювати з у чомусь схожими містами, такими як Вінниця, Донецьк, Дніпропетровськ, Полтава, Харків, то приблизно на 10-15%. Сталий туристичний потік до міста наразі не сформований, крім о.Хортиця. Але, з іншого боку, Запоріжжя не було учасником Євро-2012, також у нас поки що немає загальновідомого «розкрученого» заходу у сфері подієвого туризму (як, наприклад, Сорочинський ярмарок). Так само місто до цього часу просто не ставило за мету організувати системну роботу щодо залучення туристів.

Якщо говорити про туристичний потенціал міста очима експертів, то, наприклад, за відомим в Україні рейтингом міст від журналу «Фокус», туристичний потенціал Запоріжжя розцінюється на рівні вказаних вище міст (крім Вінниці, де він сьогодні набагато вищий). До речі, секрет Вінниці – якраз у цілеспрямованій маркетинговій політиці міста і більш розвиненому муніципальному врядуванні, в активності місцевого бізнесу і громадськості, а також – у впровадженні низки проектів, орієнтованих саме на туристів.


Довгострокові результати

Довгостроковими стратегічними результатами безпосередньо у сфері туризму, на досягнення яких спрямовуються зусилля влади, бізнесу і громади міста при розробленні та реалізації Стратегії розвитку туризму, визначені:

1. Формування іміджу Запоріжжя як туристично-привабливого міста.
2. Створення і забезпечення подальшого розвитку повноцінної туристичної галузі міста, у т.ч. як однієї з бюджетоутворюючих, економічно та соціально ефективної.
3. Включення Запоріжжя до загальнонаціональних та міжнародних туристичних маршрутів за пріоритетними для міста напрямами розвитку туризму і туристичними продуктами.
4. Закріплення Запоріжжя у п’ятірці найбільш відвідуваних туристами обласних центрів України.
5. За кількісними показниками – формування стабільного в’їзного потоку до міста на рівні не менше 1 млн. туристів на рік.
6. Підвищення рівня життя, якості муніципальних і комерційних послуг.

Чітко визначені пріоритетні напрями розвитку туристичної галузі, система цілей, поетапний план дій, проектний підхід до впровадження Стратегії, широка співпраця влади, бізнесу і громади міста, постійний моніторинг та оцінювання результатів є запорукою досягнення спільного успіху.


Віталій Лисенко,
експерт проекту з розробки Стратегії розвитку туризму



Категория: Публикации |
Просмотров: 1597 | Загрузок: 0
герб
Рекомендовать
Категории раздела

С разработчиками проекта Стратегии вы можете связаться, перейдя по этим ссылкам:
Виталий Лысенко,
ИС-Консалтинг
Наталия Пичкур,
Центр экологической культуры в Запорожье

"Вы никогда не сумеете решить возникшую проблему, если сохраните то же мышление и тот же подход, который привёл вас к этой проблеме".
Альберт Эйнштейн
Статистика
Форма входа
На главную | О сайте | Новости | Методология | Рабочие группы | Скачать | Сайты | Фотоальбом | Контакты